Alla inlägg under december 2013

Av Marcus Jonsson - 30 december 2013 23:21

Idag drog jag igång med det upplägg som jag tänkt mig.

Det blev 3 promenader med en total sträcka på 10 km med grabben sovandes och en jycke som verkar nöjd.

Körde även lite Squats, hittade den här utmaningen som jag tänkte prova på.

http://blogg.amelia.se/johanna-toftby/2013/09/01/fastare-rumpa-pa-100-dagar/


På kvällskvisten blev det en sväng till skjuthallen för att damma av Walthern och rensa hjärnan med lite precisionsskytte.


Även maten har fungerat som jag tänkt, lite mindre portioner och mycket vätska har gjort att jag inte haft några större hungerkänslor.


En bra dag helt enkelt!


  




Av Marcus Jonsson - 30 december 2013 15:11

Gjorde ett surdegsbröd igår som blev riktigt gott.

Började kvällen innan med att göra en sats på ca 100 gr vatten och lika mycket mjöl som jag tillsätter till min surdeg, blandar ihop det väl och lät det stå i rumsvärme över natten med otätt lock på.

På morgonen när jag klev upp så bubblade det ordentlig i burken.

Hällde upp allt i assistenten och i med 400 gr 28° vatten, sen ca 7 dl vetemjöl och 4-5 dl grahamsmjöl.
En stor sked med ljunghonung och 3 krm flingsalt.
Assistenten fick gå hela tiden på låg fart i ca 10 min.
Ut med degen på den mjölade bänken och knåda in mjöl tills degen känns smidig.
La degen i en bunke och lät den jäsa övertäckt minst 7 timmar i rumsvärme till minst dubbel storlek.

Efter jäsning tog jag försiktigt degen ur bunken så inte bubblorna försvinner och töjer degen lite genom att lyfta upp den och låta den hänga för att sen vika in mot mitten, 4 ggr gör jag detta.

Delade degen i två delar och formar försiktigt till två limpämnen och lägger dom på en ugnsplåt, satte ugnen på 250° och lät ämnena jäsa under handduk tills ugnen var varm.

In med en stektermometer mitt i brödet, skar två snitt rakt över brödet och in ugnen på 250° i 10 min sen sänkte jag till 200° och lät det stå tills det var 96° på termometern.

Lät brödet svalna övertäckt på galler.

Kanongott och bra tuggmotstånd!

/ Marcus

Av Marcus Jonsson - 29 december 2013 18:04

Gjorde det fatala misstaget att ställa mig på vågen imorse! Och shit vad den skrek rakt ut.

"endast en person åt gången".


Vägde in på ett all time high! 145,4 kg.


Har en gång för många år sedan gjort resan från 144 kg ner till ca: 110 kg enbart genom bra kost och mycket träning.


Och nu är det alltså dags igen.

Har bestämt mig för att jag ska banne mig bort med 1/3 av min kroppsvikt, utmaningen är dock bra mycket större denna gången då jag har en fru och småbarn att ta hänsyn till.

Men med bra planering och framförhållning så tror jag att det ska fungera!


Pusslet jag ska lyckas få ihop är alltså!

1. Träna bort 48,6 kg.

2. Jobba heltid.

3. Umgås med familj och vänner.

4. Vila

5. Satsa mot OS i Tokyo år 2020









Av Marcus Jonsson - 26 december 2013 15:43

240 g avrunnen, inlagd sill
2 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
8 msk finhackad dill (gärna färsk)
2 msk grovsenap
1 tsk honung
1 riven vitlöksklyfta
1 krm salt



Rör ihop alla ingredienser till såsen och smaka av.

Blanda i bitar av avrunnen, inlagd sill.

Häll i en glasburk och stäng locket.

Låt sillen stå i kyl till nästa dag, så att smakerna får mogna ordentligt.


Av Marcus Jonsson - 26 december 2013 15:36

240 g avrunnen, inlagd sill
2 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
80g löjrom, sillrom eller annan röd rom (caviar)
4 msk hackad dill
4 msk finhackad gräslök

1 msk citronsaft, färskpressad
2 tsk honung
1 krm salt



Rör ihop alla ingredienser till såsen och smaka av.

Blanda i bitar av avrunnen, inlagd sill.

Häll i en glasburk och stäng locket.

Låt sillen stå i kyl till nästa dag, så att smakerna får mogna ordentligt.


Av Marcus Jonsson - 26 december 2013 15:30

ca 500 g rödbetor

1 dl majonnös

1 dl crème fraiche

0.5-1 msk senap

3 krm salt

1 krm malen svartpeppar

1 st liten röd lök

2 st röda äpplen


Koka rödbetorna occh låt dom svalna, skala rödbetorna.

Blanda under tiden ihop majonnäs, crème fraiche, senap, salt och peppar i en bunke. Smaka av! (Var försiktig med senapen, olika senap är olika stark så ta lite först och smaka innan du tillsätter mer. Om senapssmaken blir för stark tillsätt mer majonnäs och crème fraiche.)

Hacka röd lök i små bitar, skala äpplena och skär även dem i små bitar. Rör direkt ner i dressingen.

Skär de avrunna rödbetorna i små bitar och blanda även ner dem. Rör tills röran fått en fin rosa färg. Ställ in rödbetssalladen i kylskåp och låt den gärna stå där minst några timmar innan servering.


 

Av Marcus Jonsson - 26 december 2013 15:19

Fransk vitlökssill


420 g 5 minuters inläggningssill

2 dl gräddfil

2 msk provensalska örtkryddor, frysta

1 stor vitlöksklyfta

2 krm salt

1 krm nymald svartpeppar


1. Häll av sillagen och dela sillfiléerna i bitar.
2. Blanda gräddfil, örtkryddor, vitlök, salt och peppar i en skål och vänd ner sillbitarna. Täck över och ställ kallt fram till serveringen.

Av Marcus Jonsson - 26 december 2013 15:16

Nattjäst vetesurdegsbröd

Tid: Sammanlagt runt 1 timmes arbete och en natts jäsning

  • Lite vetesurdegsgrund
  • 100 g + 420 g vatten
  • 2 g jäst (2 krm)
  • 100 g + 510 g vetemjöl (5 dl plus 2 msk)
  • En gnutta olivolja
  • 10-12 g salt (cirka 1 1/2 tsk)
  1.  Morgon dag 1: Mata surdegsgrunden med 100 g vetemjöl och 100 g vatten. Täck över och ställ varmt. Till kvällen ska det bubbla som bara den.
  2. Kväll dag 1 (cirka 18.00):
    Skopa upp 100 g (drygt 1 dl) av surdegen i en skål och häll över vattnet. Det underlättar om man ljummat vattnet lite men det får inte vara varmare än 38 grader eftersom surdegsbakterierna dör om det blir alltför svettigt.. Mät med en termometer om du är osäker.
  3. Smula i jästen (tillsätter den bara för att få lite extra fart kommande morgon) och rör tills även den löst sig.
  4. Tillsätt 510 g vetemjöl, olivolja och salt.
  5. Vänd runt tills allt precis blandats. Man behöver inte överarbeta degen. Täck bunken med plast och ställ på ett varmt och gosigt ställe. Jag ställer in den i ugnen och slår på lampan. Då blir det perfekt.
  6. Ta fram degen efter 30 minuter och ta tag i den högra kanten. Dra uppåt så den sträcks och vik in degen. Upprepa runt om hela. På med plasten igen och in i värmen.
  7. Upprepa samma procedur 30 minuter senare.
  8. Ställ därefter in degen i kylen tills det blir morgon.
  9. Morgon dag 2 (så fort man vaknar):
    Ta fram degen och låt stå framme i värmen. Den ska ha jäst till nästan dubbel storlek under natten. Om så inte skett låter man den stå framme tills den växt till önskad storlek.
  10. Sätt ugnen på 275 grader om det går, annars räcker det med 250 grader.
  11. När degen är färdigjäst stjälper man försiktigt upp den på ett mjölat underlag.
  12. Dela den i två bitar och vik ihop bitarna försiktigt så inte luftbubblor i degen trycks ut.
  13. Snitta och skicka in i ugnen.
  14. Kasta samtidigt in ett par isbitar i botten så man får någorlunda med fukt i ugnen.
  15. Dra efter 10 minuter ner värmen till 225 grader.
  16. Låt bröden stå inne tills de fått ordentligt med färg (jag menar ordentligt med färg) och innertemperaturen är cirka 96 grader.

 

Presentation


En surjämte som försöker få tiden att räcka till lite för många saker ibland! matlagning, baka, göra godis, hänga med frugan,leka med grabben och elitsatsa på pistolskytte! ja det är några saker iallafall

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards